Wednesday, January 6, 2010

Al-Quran Menjana Kecemerlangan Hidup

Pelajaran Pertama Tingkatan Satu

Bab : Tilawah Bacaan, Kefahaman dan Hafazan.

1. Alif, Laam, Miim.

2. Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang Yang (hendak) bertaqwa;

3. Iaitu orang-orang Yang beriman kepada perkara-perkara Yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki Yang Kami berikan kepada mereka.

4. Dan juga orang-orang Yang beriman kepada Kitab "Al-Quran" Yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad), dan Kitab-kitab Yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan (adanya) hari akhirat (dengan sepenuhnya).

5. Mereka itulah Yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang Yang berjaya.

Makna potongan ayat :-

1. Ÿƒ-Tidak ada sebarang syak / tiada keraguan

2. - bagi orang-orang yang bertakwa

3. - dengan perkara ghaib

4. - mereka bersedekah / berinfaq

5. - mereka yakin

Kefahaman ayat

1. Al-Quran adalah Kalam Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W melalui perantaraan malaikat Jibril.

2. Al-Quran mengandungi 6236 ayat dan merupakan mu’jizat yang kekal abadi sehingga hari kiamat.

3. Ciri-ciri Al-Quran ialah seperti berikut :-

- Mempunyai 30 juzu’

- Dimulakan dengan surah al-Fatihah

- Diakhiri dengan surah an-Naas

- Dalam Bahasa Arab

4. Antara isi kandungan Al-Quran ialah :

a) Persoalan akidah dan tauhid

b) Ibadah khusus seperti solat, zakat, puasa dan haji

c) Peraturan dan adab berkomunikasi antara makhluk

d) Nilai-nilai akhlak yang mulia

e) Kisah-kisah para rasul dan nabi serta umat terdahulu

f) Perundangan dan peraturan hidup

Tuesday, January 5, 2010

Adab Seorang Murid








Jika kita berguru, maka ingatlah perkara-perkara di bawah :-

Kata Imam Ghazali (505H) dalam kitab bidayatul hidayah.

Adab-adab seorang murid

Adapun adab-adab seorang murid terhadap gurunya maka iaitu :
1. Apabila ia menemui gurunya maka hendaklah ia memberi salam kepadanya terlebih dahulu.
2. Jangan membanyakkan bercakap-cakap di hadapan gurunya.
3. Jangan ia bercakap-cakap sebelum gurunya bertanya kepadanya.
4. Jangan bertanya kepada gurunya sebelum dia meminta izin.
5. Jangan dia menyangkal (menunjukkan rasa tidak puas hati) terhadap perkataan gurunya seperti dia berkata si pulan itu menyalahi akan yang engkau kata itu.
6. Jangan dia mengisyaratkan kepada gurunya dengan menyalahi pendapatnya maka dia menyangka dia lebih mengetahui daripada gurunya.
7. Jangan dia berbisik dengan orang yang duduk ditepinya ketika gurunya memberikan pelajaran.
8. Jangan dia berpaling ke kiri dan ke kanan di hadapan gurunya tetapi hendaklah dia menundukkan kepalanya dengan penuh tenang lagi beradab seolah-olah dia sedang sembahyang.
9. Jangan dia membanyakkan soalan kepada gurunya ketika dia letih.
10. Apabila gurunya berdiri hendaklah dia berdiri untuk menghormatinya.
11. Jangan mengikuti gurunya dengan perkataan atau soalan ketika dia bangkit dari majlisnya.
11. Jangan bertanya kepada gurunya di tengah jalan sehingga dia sampai ke rumahnya atau ke tempat duduknya.
12. Jangan jahat sangka terhadap gurunya apabila dia melihat gurunya mengerjakan sesuatu pekerjaan yang pada zahirnya menyalahi ilmunya (bukan menyalahi agama) maka gurunya itu adalah lebih mengetahui dengan rahsia segala perbuatannya. dalam hal ini hendaklah dia mengingati akan perkataan Nabi Musa kepada Nabi Khidir seperti yang disebutkan di dalam al-Quran surah al-kahfi ayat 71. Maka hendaklah dia mengingati bahawa dia yang tersalah pada keingkaran itu kerana dia hanya memandang yang zahir pada sisinya sahaja.

sekian, moga dapat dimanfaatkan.

Guru Pun Kena Beradab.


Tuan-tuan pendidik yang dirahmati Allah.

Di sini, di senaraikan adab-adab pendidik yang perlu dihayati. Semoga beroleh manfaat.

Petikan dari kitab bidayatul hidayah tulisan Imam Ghazali (505H) terjemahan Abu Ali Albanjari An-Nadwi cetakan khazanah banjariah cetakan kesebelas.

Adab-adab orang alim (adab-adab seorang guru).

Jika engkau seorang guru maka hendaklah engkau jaga adab-adab ini:

1. Ihtimal (banyak sabar menaggung kesusahan)
2. Lambat marah
3. Duduk dengan haibah atas kelakuan yang tetap serta menundukkan kepala.
4. Meninggalkan takbur atas sekelian hamba Allah Taala kecuali terhadap orang yang zalim kerana menegahkan daripada kezalimannya.
5. Memilih tawadhu' yakni merendahkan diri pada perhimpunan orang ramai dan majlis orang ramai.
6. Meninggalkan bergurau dan bermain-main
7. Kasih sayang dengan murid dan lemah lembut dengan yang kurang pandai
8. Membimbing murid yang bebal
9. Tidak memarahi murid yang bodoh
10. Tidak malu daripada berkata "aku tidak tahu" (bagi masalah yang tidak diketahuinya)
11. Memberikan perhatian kepada murid yang bertanya dan cuba memahami soalannya dengan baik.
12. Menerima hujjah atau dalil yang dihadapkan kepadanya
13. Tunduk kepada kebenaran dengan kembali kepadanya ketika ia tersalah
14. Melarang murid daripada ilmu yang boleh memudaratkan
15. Melarang murid daripada menghendaki yang lain dari Allah dengan ilmunya
16. Melarang murid daripada menuntut ilmu yang fardhu kifayah sebelum selesai daripada menuntut ilmu yang fardhu ain. Dan ilmu yang fardhu ain itu ialah yang berkenaan dengan membaikkan zahir dan batin dengan takwa.
17. Memperbaiki diri sendiri dengan takwa sebelum ia menyuruh orang lain, supaya muridnya dapat mencontohi amalannya dengan mengambil manfaat daripada percakapannya (ilmunya).